Column 8 mei 2024, Tom van Valkenhoef, raadslid De Lokale Partij

Waarom heb je deze plek in de gemeente Nijkerk gekozen?

Dit is de Appelse Hei. Dít is voor mij Nijkerk, mijn thuis. Het is de plek waar ik vroeger als kind ging wandelen met mijn ouders en zusjes en waar ik ging schaatsen als de plassen water waren dichtgevroren. Natuur moet er zijn, voor iedereen en die moet je als het kan met rust laten in plaats van opofferen voor andere belangen. Dit gebied mede kunnen beschermen en behouden is dé reden dat ik de gemeenteraad in ben gegaan toen ik werd gekozen.

Wat doe je naast je raadslidmaatschap?

Ik ben docent wiskunde op het Corlaer College in Nijkerk en geef les aan vmbo-leerlingen. Wat mij betreft de mooiste doelgroep om les aan te mogen geven. Omdat ik ook secretaris bij Voetbalvereniging Terschuurse Boys ben is dat soms best intensief. Hier heb ik van mijn 7e tot mijn 18e gevoetbald en sta ik ook als vrijwilliger achter de bar. Mijn dagen zijn gevuld!

Wat vind je belangrijk en wil je bereiken als raadslid?

Het buitengebied is voor mij het belangrijkste. Dit wil ik behouden voor de inwoners, ondernemers en agrariërs die er wonen, werken of gebruik van maken. Als raadslid doe ik mijn best om daar zo goed mogelijke keuzes voor te maken voor de toekomst. Om binnen de gemeente te doen wat we kunnen, in samenspraak met de beperkingen en regels die we vanuit de provincie en het Rijk opgelegd krijgen. Het raadswerk is erg leuk om te doen, maar het is wel eens moeilijk om een goede keuze te kunnen maken. Voorafgaand kan ik over een vraagstuk piekeren, achteraf nooit. Ik denk weleens: ‘dat hadden we anders kunnen doen’, maar spijt heb ik gelukkig nog nooit gehad van een besluit wat ik als raadslid heb genomen.