Column 29 mei 2024, Mark van der Stelt, raadslid VVD

Waarom heb je deze plek in de gemeente Nijkerk gekozen?

Dit is sporthal Watergoor in Nijkerk waar ik in mijn jonge jaren heb gebasketbald en momenteel samen met mijn team, Watergoor 1, zaalvoetbal. Sporten is belangrijk voor mij. Het zorgt voor verbinding, brengt rust aan het einde van een drukke werkdag of voorafgaand aan een intensieve raadsvergadering. Sporten is op meerdere gebieden goed voor een mens, zowel fysiek als mentaal. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik hier zaalvoetbal met mijn vrienden, dus deze sporthal staat voor mij ook nog eens symbool voor vriendschap.

Wat doe je naast je raadslidmaatschap?

Voor de gemeente Amsterdam werk ik als Business Analist. Naast zaalvoetbal loop ik hard, speel ik padel en doe ik aan fitness. Daarnaast houd ik van koken - ook een rustmomentje voor mij - en lezen. Dat laatste komt me weer goed van pas bij het raadswerk, want ik bereid me graag goed voor. Ik wil dingen eerst zoveel mogelijk zeker weten en onderbouwd zien, voordat ik mijn mening geef.

Wat vind je belangrijk en wil je bereiken als raadslid?

Sinds vorig jaar maak ik deel uit van de organisatie van de jaarlijkse 24-uurs Sportmarathon Nijkerk. Een evenement waar allerlei sportverenigingen en bedrijven aan meewerken. Vorig jaar deden er ongeveer 500 deelnemers aan mee en dit soort evenementen motiveren mij om meer mee te doen. Ik wil die brug slaan tussen inwoners, ondernemers en sportverenigingen. Het evenementenbeleid op de kaart zetten en de gemeentelijke wetgeving daarvoor toegankelijker maken. Als organisator van evenementen moet je je natuurlijk bewust zijn van bijvoorbeeld de veiligheid, maar de administratieve last moet wél behapbaar blijven. Verder heb ik mijn draai na twee jaar gevonden binnen de raad. Het is nu tijd om meer proactief naar buiten te stappen om zo zaken op te pikken én pakken die anders buiten onze radar vallen.