Financiële hulp voor zelfstandigen

Zelfstandigen zijn in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor hun inkomen. Maar als zij financiële problemen hebben, kunnen ze soms een beroep doen op de gemeente.

Besluit bijstandverlening zelfstandigen

Het Bbz (Besluit bijstandverlening zelfstandigen) geeft zelfstandigen financiële steun en begeleiding om een bedrijf te starten of door een moeilijke periode te helpen. De ondernemer kan ondersteuning krijgen van de gemeente waar hij woont door een bedrijfskrediet of een aanvulling op het inkomen en dat van uw eventuele partner tot bijstandsniveau. De volgende groepen zelfstandigen kunnen in aanmerking komen voor tijdelijke financiële ondersteuning op basis van het Bbz:

• mensen die een bedrijf starten vanuit de bijstand of de WW;
  • gevestigde zelfstandigen in tijdelijke financiële problemen;
  • zelfstandigen die hun bedrijf willen beëindigen.

Stopt u als oudere zelfstandig ondernemer omdat u te weinig inkomsten uit eigen bedrijf heeft? Dan kunt u kunt soms een IOAZ-uitkering (Inkomensvoorziening voor oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen) krijgen van uw gemeente. De IOAZ–uitkering vult uw inkomen en dat van uw eventuele partner aan tot bijstandsniveau.

Schuldhulpverlening

Schulden kunnen van grote invloed zijn op de uitvoering van uw bedrijfsactiviteiten en uw creativiteit als ondernemer. U probeert natuurlijk eerst zelf om uw rekeningen te betalen. Soms lukt dat niet meer en kan de gemeente u helpen een oplossing te vinden. Ondernemers denken vaak: ‘als ik de komende 3 maanden genoeg geld verdien, red ik het wel’. Wees echter op tijd en ga met de gemeente praten voordat de schulden verder oplopen. We willen er graag voor zorgen dat u weer vooruit kunt. Dat het als mens goed met u gaat en dat uw bedrijf goed loopt. Gemeente Nijkerk biedt aan alle ondernemers en zzp-ers die in Nijkerk wonen gratis schuldhulpverlening aan.

Meer informatie:

• mail naar SHVO@nijkerk.eu;
      • bel naar de gemeente Nijkerk 033 - 247 22 22 en vraag naar een klantmanager zelfstandigen.