Formulier afsluiten
Formulier opnieuw starten

Verzoek burgerinitiatief

Voortgang

Toelichting voor de indiener(s) van het burgerinitiatief

Wie mag een burgerinitiatief indienen?

• iedereen die kiesgerechtigd is voor de verkiezing van de gemeenteraad van Nijkerk;
  • inwoners van de gemeente Nijkerk van zestien jaar en ouder die met uitzondering van hun leeftijd voldoen aan de vereisten voor het kiesrecht voor de leden van de gemeenteraad van Nijkerk.

Deze twee groepen noemen we de initiatiefgerechtigden.

Onderwerp?

Het initiatief moet gaan over een onderwerp dat onder de bevoegdheid van de raad valt.
Het kan niet gaan over:

1. een vraag over het gemeentelijk beleid;
  2. een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht over een gedraging van het gemeentebestuur;
  3. een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur,
  4. een onderwerp waarover korter dan twee jaar voor indiening van het burgerinitiatief door de raad een besluit is genomen.

Ondersteunen burgerinitiatief

Het burgerinitiatief moet worden ondersteund door tenminste 25 initiatiefgerechtigden. Een initiatiefgerechtigde kan het verzoek ondersteunen door: het plaatsen van de voor- en achternaam, adres, geboortedatum en handtekening op een schriftelijke lijst of op een digitaal formulier* op de gemeentelijke website.

*dit formulier volgt zo snel mogelijk

Vragen?

Neem contact op met de raadsgriffie

Klik op ‘volgende stap’ om het verzoek in te dienen.