GALA - Een greep uit het beweegaanbod in de gemeente

Er gebeurt al van alles op het gebied van bewegen. Jong of oud, alleen of samen, er is voor iedereen een activiteit.

Nijntje Beweegdiploma

Een leuke manier om al vroeg te starten met bewegen is Nijntje gym. Peuters en kleuters van 2 tot en met 5 jaar maken door oefeningen en spelletjes een goede start met hun motorische vaardigheden. Na veertig lessen krijgen de kinderen het Nijntje Beweegdiploma. Gymverenigingen DOTO en NGV Excelsior bieden de lessen voor het Nijntje Beweegdiploma aan.

Jeugd- en Jongerenwerk

Wist u dat het jeugd- en jongerenwerk niet alleen een de reguliere inloopactiviteiten aanbiedt, maar ook elk jaar een straatvoetbaltoernooi, de koningsspelen en de buitenspeeldag (mede) organiseert? Ook is er elke week een sportinstuif in een aantal sporthallen en in de vakantie zijn er speciale activiteiten.

Jeugd- en Jongerenwerk Nijkerk

QR-FIT routes

Nijkerk heeft sinds kort drie QR-FIT routes. Routes tussen 2,5 en 5 kilometer, met wisselende oefeningen die via een app beschikbaar zijn. Mensen kunnen in eigen tijd op eigen niveau sporten, in een groep of op eigen tempo.

Valpreventie

Blijven bewegen is belangrijk, zeker als mensen ouder worden. Als iemand wel eens is gevallen, kan het lastig zijn om weer te gaan bewegen. Dan helpt het als een professional met hen meedenkt. Inwoners van 65 jaar of ouder kunnen vanaf nu terecht op drie locaties in de gemeente Nijkerk bij een Loket Nijkerk Fit en Vitaal. Deze locaties worden bemenst door een buurtsportcoach Leefstijl en Valpreventie en een fysiotherapeut. Beiden zijn getraind om een valrisicotest af te nemen en inwoners te adviseren over hoe iemand zo lang mogelijk gezond en zelfstandig kan blijven. De test bestaat uit een vragenlijst, een looptest en een adviesgesprek. Op basis hiervan kan een verwijzing volgen naar een training valpreventie of een beweegactiviteit. Ook wordt praktisch advies gegeven over aanpassingen in huis.

Contact: veiligbewegen@nijkerkfitenvitaal.nl.

Voor telefoonnummers: zie contactgegevens Beweegloket/Fit en Vitaal Loket.

Wandelgroep ‘Natuurlijk bewegen’

Samen met Alzheimer Nederland organiseert Sigma twee keer per maand een gratis wandeling in de natuur voor mensen met geheugenproblemen. Bewegen is goed voor het lichaam en voor de geest. Geheugenproblemen kunnen het gevolg zijn van dementie, maar kunnen ook ontstaan na een beroerte, een ongeluk of bij de ziekte van Parkinson. Voor mantelzorgers en patiënten is de wandeling een mooie gelegenheid om op een ongedwongen en informele manier even te ontspannen en ervaringen te delen met anderen.

De gratis wandeling is iedere eerste en derde donderdag van de maand. De groep start om 10.00 uur bij de bestuurskamer van NSC aan de Luxoolseweg 32 in Nijkerk, uiteraard met een kopje koffie. Er kunnen verschillende afstanden gelopen worden, een rollator is geen probleem. De wandeling wordt begeleid door een groep enthousiaste vrijwilligers.

Beweegloket en Fit en Vitaal Loket:

Loket Nijkerk: Corlaer, Henri Nouwenstraat 18, Nijkerk:

• Maandag van 09.00 – 12.00 uur
  • Telefoonnr. 06 – 13 33 83 93

Loket Hoevelaken: Kopperhof, Sportweg 25, Hoevelaken:

• Dinsdag van 09.00 – 12.00 uur
  • Telefoonnr. 06 – 13 36 15 72

Loket Nijkerk: De Nije Veste, Oranjelaan 104, Nijkerk:

• Woensdag van 13.00 – 16.30 uur
  • Telefoonnr. 06 – 13 33 83 93

Op zoek naar een specifieke activiteit of sport?

Informatie over een financiële bijdrage om te sporten: Jeugdfonds Sport & Cultuur.