Op dinsdag 24 september start in de gemeente Nijkerk de cursus Politiek Actief. Deze is bedoeld voor inwoners die meer willen weten over onder andere de gemeente, de politiek en de taken en rollen van de gemeenteraad. Ook is de cursus zeer geschikt voor iedereen die misschien interesse heeft om politiek actief te worden, maar nog niet precies weet wat de mogelijkheden zijn. Meedoen is gratis.

Inhoud van de cursus

Wat doet de gemeente en wat is de positie ervan binnen de landelijke politiek? Hoe werkt de besluitvorming binnen de gemeente? Wat doet een raadslid en op welke manier?
Op deze vragen – en meer! – krijgen de deelnemers antwoord. Ook is er een training debatteren en zijn er ontmoetingen met gemeentelijke politici en bestuurders. Zo krijgen deelnemers ervaring uit de praktijk mee en trainen ze nuttige vaardigheden. Tot slot zijn de deelnemers aanwezig bij een vergadering van de gemeenteraad.

De cursus bestaat uit vijf bijeenkomsten.

Bijeenkomst 1: introductie en kennismaking (dinsdag 24 september)

• Hoe wordt Nederland bestuurd en wat is daarin de plaats van de gemeente?
  • Verkiezingen / politieke partijen

Bijeenkomst 2: de gemeente (dinsdag 1 oktober)

• Hoe werkt de gemeente?
  • De besluitvorming binnen de gemeente
  • Beïnvloeden van de besluitvorming

Bijeenkomst 3: de gemeenteraad (dinsdag 8 oktober)

• Taken en rollen van de gemeenteraad
  • De ‘instrumenten’ van een raadslid
  • Speeddaten met gemeenteraadsleden

Bijeenkomst 4 (dinsdag 15 oktober)

• Training overtuigend debatteren

Bijeenkomst 5 (donderdag 24 oktober)

• Basiskennis gemeentefinanciën
  • Raadsvergadering bijwonen

Meer informatie

De cursus wordt verzorgd door ProDemos – Huis voor democratie en rechtsstaat (www.prodemos.nl). Er is plaats voor maximaal 30 personen. Opgeven voor de cursus kan tot 15 juli via  griffie@nijkerk.eu of 033 - 247 2222.