Honden-uitlaatkaart gemeente Nijkerk

Aanleiding

In 2023 is afgesproken dat de gemeente de huidige honden-uitlaatkaart aanpast. De gemeente heeft hiervoor drie inloopbijeenkomsten georganiseerd. Deze vonden plaats op 14, 15 en 16 maart 2024. Daarnaast organiseerde de gemeente drie wijkwandelingen. Tijdens deze wandelingen is ook gesproken over het uitlaten van honden. Alle reacties zijn besproken, grotendeels overgenomen, en in de bovengenoemde conceptversie verwerkt.

Hieronder vindt u de conceptversie van de honden-uitlaatkaarten. Wilt u reageren? Dat kan door het het online reactieformulier in te vullen. Dit kan tot 2 september 2024.

Dit zijn de wijzigingen: hondenlosloopgebieden

Voor de losloopgebieden stelt de gemeente de volgende voorwaarden: de extra losloopgebieden zijn over de drie kernen verdeeld, er is een losloopgebied in of nabij het centrum, en de oppervlakte is 800 tot 1000 m2.

De gemeenteraad heeft in 2023 vijf extra omheinde hondenlosloopgebieden toegezegd. Deze staan al op de concept honden-uitlaatkaart. Dit zijn:

1. Omheind losloopgebied bij de Marishof.
  2. Omheind losloopgebied bij ’t Hazeveld.
  3. Omheind losloopgebied bij Antonie Meilingstraat.
  4. Omheind losloopgebied bij FW Klarenbeeksingel.
  5. Omheind losloopgebied bij Leeuwenstein.

Voor twee omheinde plekken is nog geen geld voor de uitvoering: Horstpad en bij het fietspad Kardinaal Alfrinklaan. We nemen deze op in het advies richting de gemeenteraad (2025/2026).

Daarnaast voert de gemeente een aantal omheinde losloopgebieden uit in nieuwe wijken: Doornsteeg, Nijkerkerveen fase 3 en het Spaanse Leger. En stellen we extra losloopgebieden voor die niet zijn omheind. Bijvoorbeeld het stadspark en het Corlaer-park.

Dit zijn de wijzigingen: uitlaatstroken

Wijzigingen voor de uitlaatstroken zijn bijvoorbeeld: de plek van de strook aan de FW Klarenbeeksingel, ter hoogte van de Julianalaan, aantal wijzigingen in Corlaer en het parkje ter hoogte van de Wouter v.d. Kampstraat. De gemeente stelt als randvoorwaarde dat het aantal meter schoon te maken uitlaatstrook ongeveer hetzelfde blijft. Daarnaast is het belangrijk dat er een goede verdeling is in de wijk.

Zo gaat het verder

• Na 2 september beoordeelt en verwerkt de gemeente de binnengekomen reacties. Indien nodig neemt de gemeente contact op met de melder.
  • Daarna maken we de versie van de honden-uitlaatkaart definitief.
  • Is deze honden-uitlaatkaart door het college vastgesteld? Dan komt deze kaart openbaar, plaatst de gemeente nieuwe borden en voeren we de nieuwe (omheinde) losloopgebieden uit.
  • 2025/2026: Besluit evaluatie van het honden-uitlaatbeleid (toezegging T827) en kadernota 2026.