Inburgeren

Welkom in de gemeente Nijkerk

U hebt een verblijfsstatus gekregen en u woont in gemeente Nijkerk. Daar zijn we erg blij mee. We willen dat u zo snel mogelijk deel uitmaakt van de Nijkerkse samenleving. Daarom helpen we u bij uw inburgering.

Wat betekent inburgeren?

Het is voor u en voor ons belangrijk dat u de Nederlandse taal leert en de Nederlandse samenleving kent. Dit noemen we inburgeren. We kijken samen met u welk niveau u hebt en melden u aan bij een taalschool. Op school krijgt u Nederlandse taallessen en leert u meer over de Nederlandse samenleving. U moet ook examen doen. Als u het examen hebt gehaald, bent u ingeburgerd.

Bekijk op de website van de Rijksoverheid in welke gevallen u geen inburgeringsexamen hoeft te doen.

Wie moet inburgeren?

U bent verplicht om in te burgeren als u:

• een verblijfsvergunning hebt omdat u asielstatushouder, nareiziger of gezinsmigrant bent;
  • een religieus beroep hebt (bijvoorbeeld dominee, pastor, imam of rabbijn);
  • lesgeeft in godsdienst of levensbeschouwing.

Wanneer moet ik inburgeren?

• Nadat u een verblijfsvergunning hebt gekregen krijgt u een brief van Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). In de brief staat vanaf welke datum u moet inburgeren. Hebt u de brief niet meer? In Mijn Inburgering kunt u zien vanaf welk moment u moet inburgeren.
  • Als u vóór 1 januari 2021 een verblijfsvergunning (asiel, nareiziger) hebt ontvangen zijn er twee keuzes:
  • U kunt zelf een taalschool zoeken en de taal leren. U moet in dat geval een lening afsluiten voor de schoolkosten bij DUO. Als u slaagt hoeft u de lening niet terug te betalen. Op de website www.zoekinburgerschool.nl vindt u een lijst met taalscholen.
  • U kunt via de gemeente inburgeren. U valt onder de nieuwe Wet inburgering 2021. De gemeente heeft een overeenkomst met een taalschool. U wordt daar aangemeld voor taal en inburgeringslessen.
  • Als u gezinsmigrant bent, mag u zelf een taalschool kiezen om de Nederlandse taal te leren. De kosten van de taalschool moet u zelf betalen.
  • Als u ná 31 december 2021 een verblijfsvergunning hebt gekregen nodigt de gemeente u uit voor een gesprek en meldt de gemeente u aan bij de taalschool. De gemeente betaalt de taalschool. Naast taalles krijgt u ook inburgeringslessen op de taalschool.
  • U hebt drie jaar de tijd om in te burgeren. Dit is de inburgeringstermijn.
  • Als u niet meewerkt, kunt u een boete krijgen. Het kan zelfs gevolgen hebben voor uw verblijfsvergunning.

Wat houdt de participatieverklaring in?

Als u vóór 1 januari 2022 bent begonnen met inburgeren en u staat ingeschreven bij de gemeente, moet u binnen één jaar de participatieverklaring (PVT) ondertekenen. Als u ná 1 januari 2022 bent begonnen met inburgeren hebt u drie jaar de tijd voor de ondertekening. U verklaart hiermee dat u actief mee wilt doen in de Nederlandse samenleving. En dat u respect hebt voor wat belangrijk is in Nederland.

Hoe kan ik werk vinden?

Het is belangrijk dat u zo snel mogelijk de samenleving leert kennen en daar deel van uitmaakt. Ook is het belangrijk dat u zo goed mogelijk zelfstandig leert zijn en uw eigen inkomen verdient. Dat betekent ook dat u kennis moet hebben van de arbeidsmarkt en dat u leert hoe u zelf werk kunt vinden. De taalschool geeft een speciale training over werken in Nederland, de module arbeidsparticipatie (MAP).

Uw klantmanager bij de gemeente helpt u bij het vinden van werk, een stage- of werkervaringsplek.

Ik kan geen examen doen, wat nu?

Als u vanwege ziekte of beperking niet kunt inburgeren kunt u ontheffing aanvragen bij DUO. Op de website van DUO leest u hoe u ontheffing kunt aanvragen.

Stichting Integratiewerk

Voor taallessen en inburgeringslessen werkt gemeente Nijkerk samen met Stichting Integratiewerk in Amersfoort. Nadat uw Persoonlijk integratieplan (PIP) is vastgesteld wordt u aangemeld bij de inburgeringsschool. Op de website van Stichting Integratiewerk leest u meer over deze stichting.

Vrijwilligers van Vluchtelingenwerk helpen u op weg

Gemeente Nijkerk wil graag dat statushouders kennismaken met de Nijkerkse samenleving. Wat is er te doen in Nijkerk? Waar kan ik sporten? Waar zijn de scholen van mijn kinderen? Dat zijn belangrijke vragen als u gaat inburgeren.

De vrijwilligers van Vluchtelingenwerk helpen u bij huisvesting en het verkennen van de gemeente. Dit noemen we individuele maatschappelijke begeleiding. Op de website van Vluchtelingenwerk leest u er meer over.

Animatievideo over inburgeren

Divosa heeft een animatievideo ontwikkeld met de stappen die een inburgeraar doorloopt. De video is bedoeld voor klantmanagers en andere professionals die met inburgeraars werken en is in negen talen beschikbaar.

Animatievideo Inburgeren vanaf 2022 (divosa.nl)