Kennisgeving gewijzigde vaststelling ‘Omgevingsvisie Gemeente Nijkerk 2040, Duurzaam en dynamisch’

Burgemeester en wethouders van de gemeente Nijkerk maken bekend dat de gemeenteraad op 24 november 2022 de ‘Omgevingsvisie Gemeente Nijkerk 2040, Duurzaam en dynamisch’ gewijzigd heeft vastgesteld. Tevens heeft de gemeenteraad het Milieueffectrapport (hierna MER) omgevingsvisie Nijkerk 2040, inclusief aanvulling, vastgesteld.

De Omgevingswet

De omgevingsvisie is één van de nieuwe instrumenten uit de Omgevingswet. Deze nieuwe landelijke wet treedt naar alle waarschijnlijkheid op 1 januari 2024 in werking. Met de Omgevingswet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen. Een omgevingsvisie bevat een visie voor de langere termijn op de ontwikkelingen in onze leefomgeving. De Omgevingswet verplicht zowel Rijk, provincies als gemeenten een omgevingsvisie voor hun grondgebied vast te stellen.
Omgevingsvisie Gemeente Nijkerk
In de Omgevingsvisie Gemeente Nijkerk 2040 staan de belangrijkste plannen en keuzes voor de fysieke leefomgeving. Met fysieke leefomgeving wordt de ruimte om ons heen bedoeld. Bijvoorbeeld woningen, bedrijven, wegen, water en natuur.
Het doel van de omgevingsvisie is de geldende structuurvisie uit 2011 te actualiseren om te beschikken over een heldere strategische visie op de fysieke leefomgeving voor het grondgebied van Nijkerk tot 2040. De eerste omgevingsvisie is beperkt tot de volgende zes thema’s duurzame ontwikkeling, wonen, werken, mobiliteit, voorzieningen en landelijk gebied.

De omgevingsvisie gaat over heel het gemeentelijk grondgebied. De visie bevat keuzes voor de periode tot 2030 met een doorkijk tot 2040. De visie geeft aan:

1. waar bestaande kwaliteiten liggen en waar ruimte ligt voor nieuwe ontwikkelingen;
  2. op welke wijze de gemeente bij wil en bij kan dragen aan plannen en wensen van inwoners en ondernemers, passend bij de visie.

Samen met onze inwoners, ondernemers, verenigingen en instellingen

De omgevingsvisie is tot stand gekomen in samenspraak met een groot aantal deskundigen, partners, belangengroepen en bewoners. Er zijn speciale bijeenkomsten, expertmeetings en gesprekken gevoerd. Voor de burgers zijn er twee keer enquêtes gehouden met als doel aanvullende informatie uit de samenleving op te halen voor de omgevingsvisie.

Vaststelling

Van 6 april tot en met 17 mei 2022 heeft de gemeente het ontwerp vrijgegeven voor inspraak. Er zijn in totaal 104 reacties ingekomen; 97 reacties hadden betrekking op het ontwerp van de Omgevingsvisie met het ontwerp Milieueffectrapport en 7 reacties hadden uitsluitend betrekking op de ontwerp Mobiliteitsvisie. De mobiliteitsvisie was gelijk met de omgevingsvisie voor inspraak vrijgegeven.
Het grote aantal reacties heeft aangetoond dat er veel belangstelling is voor beide visies en dat de betrokkenheid en het belang van beide visies groot is.
De reacties zijn samengevat, beoordeeld en beantwoord. Het verslag is vastgelegd in de ‘Nota beoordeling inspraakreacties Ontwerp Omgevingsvisie Gemeente Nijkerk 2040, ontwerp Milieueffectrapport en ontwerp Mobiliteitsvisie’. Vanwege de privacyregels zijn de reacties waar nodig geanonimiseerd.
De reacties hebben ertoe geleid dat de omgevingsvisie op een groot aantal punten is aangepast.
Op 24 november 2022 heeft de gemeenteraad van Nijkerk de omgevingsvisie gewijzigd vastgesteld.

Omgevingsvisie 2.0

De omgevingsvisie heeft een dynamisch karakter. De nieuwe visie is nooit ‘af’. Als de opgaven in de leefomgeving zijn uitgevoerd of wijzigen wordt de visie hierop aangepast. Niet ééns in de tien jaar, maar op het moment dat dit noodzakelijk is. Deze werkwijze sluit aan bij de Omgevingswet.
Al dit jaar start het traject om te komen tot een omgevingsvisie 2.0. De vastgestelde omgevingsvisie omvat namelijk een zestal hoofdthema’s. De wetgever heeft voor ogen dat de omgevingsvisie de gehele fysieke leefomgeving omvat en ook uitspraken doet over bijvoorbeeld veiligheid, gezondheid, klimaatadaptie, geluid, bodem, enzovoort. Het doel is de omgevingsvisie 2.0 uiterlijk in 2024 vast te stellen.
Inzage
De vastgestelde omgevingsvisie, inclusief alle daarbij behorende stukken, kunt u digitaal bekijken op de pagina Omgevingsvisie en op de website www.ruimtelijkeplannen.nl te vinden op twee manieren:

Inwerkingtreding

De omgevingsvisie treedt in werking de dag na bekendmaking.
Tegen het besluit van de gemeenteraad tot vaststelling van de omgevingsvisie kan op grond van artikel 8:5 van de Algemene wet bestuursrecht geen beroep worden ingesteld.

Vragen?

Voor meer informatie kunt u op werkdagen contact opnemen met één van de medewerkers van team Planvorming of met de bouwbalie via (033) 2472 222 of gemeente@nijkerk.eu.