Column 1 mei 2024, Mathias van Veen, raadslid PRO21

Waarom heb je deze plek in de gemeente Nijkerk gekozen?

Na de nieuwbouw van ’t Veense Hart en de realisatie van het plein eromheen is dit echt het hart van het dorp Nijkerkerveen geworden. De inwoners en ik natuurlijk ook, zijn hier erg blij mee. Het plein zorgt voor verbinding en dat typeert hoe we hier in het dorp met elkaar omgaan. Op het plein worden veel evenementen georganiseerd, zoals de Winterfair, de Dorpsdag met braderie, Koningsdag en over enkele dagen de 4 mei herdenking. Op de foto zie je nog net een marktkraam staan, ook de verschillende marktkooplui zijn hier regelmatig te vinden.

Wat doe je naast je raadslidmaatschap?

Ik ben een scout in hart en nieren en ben trainer voor scoutingregio Noord-Veluwe Flevoland, waarbij 24 scoutinggroepen zijn aangesloten. Daarnaast ben ik voorzitter van Muziekvereniging Concordia Nijkerkerveen. Naast scouting zit ook de liefde voor muziek in mijn bloed. Zo speel ik onder andere bastuba, trombone en slagwerk. Het voorzitterschap was mijn eerste bestuurlijke ervaring, ik doe mijn best het onderwerp Kunst en Cultuur en de vereniging en haar activiteiten goed onder de aandacht te brengen.

Wat vind je belangrijk en wil je bereiken als raadslid?

Het leukste om te doen vind ik gesprekken voeren met inwoners. Wat willen ze mij meegeven? Wat is voor hen belangrijk? Ik wil graag het goede doen, ben een mensenmens en altijd op zoek naar verbinding. Ik heb geen grote wensen, maar zou cultuureducatie voor jong en oud wel willen promoten. Ongeacht je financiële situatie zou dit voor elke inwoner bereikbaar moeten zijn. Er zijn subsidies en geldpotjes voor, maar niet iedereen weet die te vinden. Daar zou ik graag bij willen helpen, om mensen die eerste stap richting een kunst- en cultuurrijk leven te laten zetten.