Nieuw dorpshuis in Hoevelaken

Het dorpshuis van Hoevelaken is aan het eind van de levensduur en wordt vernieuwd. Het komt op de huidige plek van De Stuw.

Het nieuwe dorpshuis belooft een bruisend ontmoetingscentrum te worden waar van alles gebeurt. Een bezoek aan de huisarts of apotheek combineert u straks met een kopje koffie in het restaurant of het lenen van een boek. Jongeren hebben hun eigen plek bij Blits. Het dorpshuis wordt de huiskamer van, voor en door de mensen in Hoevelaken. Iedereen is welkom en kan meedoen.

De volgende partners werken samen in het nieuwe dorpshuis:

• De gemeente Nijkerk, als toekomstig eigenaar van het maatschappelijk deel van de nieuwbouw;
  • Jeugd- en jongerenwerk (Blits), die een deel van het maatschappelijk deel gaat huren voor eigen gebruik;
  • Stichting De Stuw, vertegenwoordiger van het huidige dorpshuis;
  • Horeca De Haen, die eigenaar wordt van het horecadeel van de nieuwbouw en samen met De Stuw en de bibliotheek bijdraagt aan de dorpshuisfunctie;
  • De bibliotheek krijgt in het gebouw een centrale plek en geeft invulling aan het bruisende karakter van het dorpshuis, samen met De Stuw, De Haen en de andere partners in het gebouw;
  • Zorgpartners, een verzameling huisartsen en apotheek die gezamenlijk eigenaar worden van het zorgcentrum.

De bibliotheek, De Haen en De Stuw hebben een visie geformuleerd voor het dorpshuis, namelijk ‘De Droom’: “De nieuwe multifunctionele accommodatie (MFA) in Hoevelaken wordt het centraal maatschappelijk brandpunt en kloppend hart van Hoevelaken. Een huiskamer van het dorp, die ten dienste staat van inwoners van Hoevelaken en waar jong en oud elkaar ontmoet. Iedereen is er welkom en mag meedoen. De nieuwe MFA faciliteert een inclusief, gezond en gezellig Hoevelaken, omdat het ruimte biedt voor organisaties en verenigingen die hieraan bijdragen. De inrichting van en activiteiten in het gebouw versterken inwoners van Hoevelaken op het gebied van gezondheid, welzijn, educatie en cultuur. Bijvoorbeeld als ontmoetingsplek voor inwoners, als plek voor gezamenlijke activiteiten zoals een prik- of stemlokaal en door samenwerking op het gebied van preventie.”

Wanneer

In mei 2024 hebben de partners een intentieovereenkomst getekend om samen het nieuwe dorpshuis te realiseren. Het streven is om het nieuwe dorpshuis in 2027 in gebruik te nemen.

Agenda

Informatiebijeenkomst 2 oktober 2024 van 19.00 - 22.00 uur in de Stuw in Hoevelaken. Alle belangstellenden zijn van harte welkom.

Werkzaamheden

De werkzaamheden starten zodra de architectenselectie is afgerond en er een definitief ontwerp is gemaakt.

Stel gerust uw vragen aan projectleider Juliette Verbeek: j.verbeek@nijkerk.eu.

De komende periode gaan we aan de slag om een architect te selecteren.

Op 2 oktober van 19.00 - 22.00 uur is er een informatiebijeenkomst in De Stuw in Hoevelaken. Ook daar kunt u vragen stellen en reageren op onze plannen.