Wanneer u te maken heeft met een tijdelijk lichamelijk, psychisch of sociaal probleem, kan het lastig zijn om dit te combineren met de opvoeding en verzorging van uw kind. Het kan dan een uitkomst zijn als uw kind naar de kinderopvang kan gaan.

Allereerst is het belangrijk om te kijken of u het probleem binnen uw sociaal netwerk of op eigen kracht kunt oplossen. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan zijn er alternatieven beschikbaar. Denkt u hierbij allereerst aan de inzet van een Steunouder Steunouder Nijkerk - PIT Nijkerk of gesubsidieerde peuteropvang Peuteropvang | Nijkerk.

Als u werkt, een opleiding volgt, een traject naar werk volgt of een inburgeringscursus volgt, heeft u meestal recht op Kinderopvangtoeslag van de landelijke Belastingdienst. Als u geen recht heeft op Kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst, kunt u bij de gemeente een Sociaal Medische Indicatie (SMI) aanvragen. Als na het onderzoek van de gemeente een SMI een passende oplossing voor uw probleem blijkt, betaalt de gemeente tijdelijk een deel van de kinderopvangkosten (het deel wat u anders aan Kinderopvangtoeslag zou ontvangen).

Meer informatie en aanvragen

De aanvragen SMI gaan via het Sociaal Team, telefoonnummer (033) 247 22 22. Een medewerker luistert naar u en helpt u verder. aanmelden@nijkerk.eu.