Tijdelijke uitkering

U bent ondernemer en heeft door financiële problemen in uw bedrijf moeite om privé rond te komen.

U kunt een renteloze lening krijgen die uw (gezins)inkomen aanvult tot de bijstandsnorm. Dit heet een Bbz-uitkering. U kunt maximaal 12 maanden gebruik maken van deze uitkering. In sommige gevallen kan de uitkering verlengd worden, tot maximaal 24 maanden. In principe betaalt u de lening terug. Lukt dat niet? Dan kan de gemeente bepalen dat u de uitkering niet of slechts gedeeltelijk hoeft terug te betalen.

Welke voorwaarden gelden er?

• uw gezinsinkomen is (tijdelijk) lager dan de bijstandsnorm;
  • u werkt minimaal 1.225 uur per jaar in uw bedrijf;
  • u bent zelfstandige in de zin van de belastingdienst en langer dan 1,5 jaar geleden gestart met uw bedrijf;
  • uw bedrijf moet levensvatbaar zijn. Dit betekent dat het verwachte inkomen in de toekomst genoeg moet zijn om het bedrijf voort te zetten en om te voorzien in het levensonderhoud.

U meldt zich aan via de klantmanager zelfstandigen van de gemeente Nijkerk. Dit kan via het mailadres economie@nijkerk.eu.

Tijdelijke uitkering voor oudere ondernemers

U bent een oudere ondernemer en heeft door financiële problemen in uw bedrijf moeite om privé rond te komen. U wilt nog niet stoppen met uw bedrijf.

U kunt een periodieke uitkering krijgen die uw inkomen aanvult tot het bijstandsniveau. Dit heet een Bbz-uitkering voor oudere ondernemers. U kunt deze uitkering krijgen tot het moment dat u de AOW-leeftijd bereikt. U moet aan verschillende voorwaarden voldoen om zo’n Bbz-uitkering te ontvangen.

• u bent geboren voor 1 januari 1960;
  • u bent al minstens tien jaar ondernemer;
  • uw gezinsinkomen is lager dan de bijstandsnorm;
  • u werkt minimaal 1.225 uur per jaar in uw bedrijf;
  • uw bruto inkomen uit uw onderneming is gemiddeld ten minste € 8.425 per boekjaar (in 2022);
  • met de uitkering moet uw verwachte inkomen voldoende zijn om het bedrijf voort te zetten en om te voorzien in uw levensonderhoud.

U meldt zich aan via de klantmanager zelfstandigen van de gemeente Nijkerk. Dit kan via het mailadres economie@nijkerk.eu.

Tijdelijke uitkering voor stoppende ondernemers

Uw bedrijf is niet langer levensvatbaar en daarom wilt u uw onderneming beëindigen. U heeft tijd nodig om uw zaken af te ronden en kunt daardoor nog niet (volledig) focussen op het verwerven van ander inkomen, waardoor er niet voldoende binnenkomt om van te leven.

U kunt een periodieke uitkering krijgen die uw inkomen aanvult tot het bijstandsniveau. U kunt maximaal 12 maanden gebruik maken van deze uitkering. In principe betaalt u de lening terug. Lukt dat niet? Dan kan de gemeente bepalen dat u de uitkering niet of slechts gedeeltelijk hoeft terug te betalen.

Welke voorwaarden gelden er?

• u wil of moet uw bedrijf stoppen omdat het niet langer levensvatbaar is;
  • uw gezinsinkomen is lager dan de bijstandsnorm.

Uitkering voor oudere ondernemers die willen stoppen

U denkt erover na om te stoppen als ondernemer omdat er niet meer genoeg inkomen uit het bedrijf komt en er ook geen verbetering is te verwachten. U wilt nog wel blijven werken, maar dan in loondienst.

U kunt een uitkering krijgen die het inkomen van u en uw eventuele partner aanvult tot het bijstandsniveau. Inkomen uit vermogen wordt in mindering gebracht op de uitkering. De IOAZ-uitkering stopt als u de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. In de tussentijd probeert u zo snel mogelijk ander werk te vinden. U moet aan verschillende voorwaarden voldoen om deze uitkering te ontvangen.

Welke voorwaarden zijn er?

• u heeft een sollicitatieplicht en moet aangeboden werk accepteren, ook als dat niet aansluit bij uw opleiding en werkervaring;
  • u bent ouder dan 55 jaar, maar heeft nog niet de AOW-leeftijd bereikt;
  • uw gezinsinkomen is lager dan de bijstandsnorm;
  • u bent nog niet gestopt met uw bedrijf;
  • u heeft tien jaar lang onafgebroken en in Nederland hebben gewerkt, waarvan in ieder geval de laatste drie jaar als ondernemer;
  • u werkt 1.225 uur of meer per jaar in uw eigen bedrijf;
  • u verdiende de afgelopen drie jaar gemiddeld minder dan € 27.021 per jaar;
  • u beëindigt uw bedrijf binnen achttien maanden na de aanvraag van de uitkering.

Let op: doe dit voordat u uw bedrijf bij de Kamer van Koophandel laat uitschrijven.