De Sociaaldomeinraad (SDR) is op zoek naar nieuwe leden! We zoeken enthousiaste mensen die kunnen meehelpen om te adviseren over de onderwerpen in het sociaal domein. Kun jij ons helpen om de diversiteit van onze maatschappij te weerspiegelen? We horen graag van je!

Wat ga je doen?

Je gaat meedenken over veel maatschappelijke onderwerpen die spelen in onze gemeente. Dit kan je doen vanuit jouw betrokkenheid en/of deskundigheid, beroepspraktijk, persoonlijke ervaring, interesse of netwerk. Als lid van de SDR moet je in staat zijn om vanuit het perspectief van verschillende (kwetsbare) doelgroepen knelpunten te signaleren en verbetervoorstellen te formuleren.

Van de leden wordt globaal het volgende gevraagd:

• Kennis van of ervaring met één of meer onderdelen van het sociaal domein (Wmo, Jeugdwet, Participatiewet, vervoer, bijstand, GGZ, etc.);
  • Vermogen om ervaringen en wensen van inwoners die gebruik maken van ondersteuning binnen het sociaal domein ‘op te halen’, te signaleren en te vertalen in beleidsmatige aanbevelingen;
  • Initiatiefrijk in het meedenken over manieren om inwoners te betrekken bij het beleid in het sociaal domein;
  • Vermogen tot overstijgend denken vanuit het perspectief van de cliënt/ inwoner over de ontwikkelingen in het sociaal domein;
  • Globale kennis van of belangstelling voor het speelveld van het sociaal domein (gemeente, instellingen).

Wat vragen we?

Als een lid van de SDR voldoe je aan de volgende algemene vereisten:

• Je bent inwoner van de gemeente Nijkerk;
  • Je bent bereid tot inzet van minimaal 4 uur per week óf om ad hoc op basis van belangstelling of deskundigheid bij één of meer thema’s betrokken te worden;
  • Je beschikt over een relevant netwerk;
  • Je bent bereid tot samenwerking/ je hebt vermogen om een relevant netwerk op te bouwen;
  • Je bent onafhankelijk van gemeente of instellingen;
  • Je hebt brede, gevarieerde belangstelling.

Het is een pré als je:

• Initiatiefnemer of deelnemer bent aan een burgerinitiatief;
  • Lid bent van een cliëntenraad van een welzijns- of zorginstelling;
  • Lid bent van een maatschappelijke organisatie (bv. vrijwilligersvereniging, kerk).

De functie van lid van de SDR vervul je op vrijwillige basis. Je ontvangt een vrijwilligersvergoeding. De SDR heeft een budget voor scholing en activiteiten.

Ben je enthousiast?

Voel je je betrokken bij onze Nijkerkse gemeenschap en wil je hier een bijdrage aan leveren als lid van de SDR? Dan ontvangen we jouw motivatiebrief en curriculum vitae graag uiterlijk 6 juli 2024. Stuur deze naar het secretariaat van de SDR via sociaaldomeinraad@nijkerk.eu.

Neem contact op

Wil je meer weten? Voor meer informatie kun je contact opnemen met Hanneke van de Bunt. Zij is te bereiken via het algemene nummer van de gemeente Nijkerk: 033 – 247 22 22.