Veiligheid, eerlijkheid en transparantie

Column 28 augustus 2024 Hans Lok, raadslid ChristenUnie-SGP

Waarom heb je deze plek in de gemeente Nijkerk gekozen?

Dit is mijn achtertuin, een fijne plek om tot rust te komen. Hier woon ik alweer ruim twintig jaar met mijn gezin en we hebben geen plannen om hier weg te gaan. Het is een fijn plekje. Volgens sommigen moet je als Nijkerker altijd de toren kunnen zien, dat kan bij ons alleen vanuit de badkamer. Maar als straks de bomen weer kaal zijn, kunnen we wel het nieuwe gemeentehuis zien, dat is ook leuk natuurlijk.

Wat doe je naast je raadslidmaatschap?

Naast m’n raadslidmaatschap ben ik echtgenoot en vader en als productmanager werkzaam bij een bedrijf in de hijs- en hefindustrie, de verbindende schakel tussen techniek, commercie en communicatie. Doel van dit bedrijf is het veiliger maken van hijssituaties. Veel ongelukken in de bouw en industrie gebeuren nog steeds bij het werken op hoogte of met hoogteverschillen. Ik probeer hier, samen met mijn collega’s een steentje aan bij te dragen. En als er dan nog tijd over is, mag ik graag een boek lezen over moderne (Europese) geschiedenis, of analyses over de situatie in Oost-Europa of het Midden-Oosten.

Wat vind je belangrijk en wil je bereiken als raadslid?

Ik vind het belangrijk dat we doorgaan met eerlijk en transparant beleid, met name op het gebied van energietransitie. Laten we het hebben over wat het oplevert als er geïnvesteerd wordt in verduurzamingsmaatregelen in plaats van alleen wat het kost (op de korte termijn). Eerlijk betekent voor mij het voorkomen van energiearmoede, met als eerste de focus op besparen, bijvoorbeeld via isoleren. We moeten voortmaken met deze dossiers, ook vanwege de huidige geopolitieke situatie. Dat werd duidelijk door de energieprijzen twee winters geleden. Het is nu zaak om stappen te zetten, zonder hierbij de realiteit uit het oog te verliezen: het moet wel kunnen!

Reageren? j.j.lok@outlook.com