Vertrouwen in de politiek

Column 22 juni 2022, Lukas Rakhorst, raadslid CDA

Het is slecht gesteld met het vertrouwen in de politiek, dat weten we allemaal. Een journalist maakte lachend de opmerking: “Nu hebben we allebei een van de meest impopulaire banen”.

Iets wat je als nieuwbakken politicus natuurlijk liever niet hoort, maar het is de harde realiteit. Wat mij betreft aan ons als Nijkerkse politiek om in ieder geval in Nijkerk een begin te maken met het herstel van het vertrouwen in de politiek.
Hoe ga je dat doen? Zult u zich afvragen, wat mij betreft door nog meer het gesprek aan te gaan met jullie. De mensen die ons steeds minder lijken te vertrouwen, daarom de uitnodiging; Loopt u ergens tegenaan, begrijpt u een besluit niet? Neem contact met ons op, het is onze taak om zoveel mogelijk op te halen wat er in de samenleving leeft. Maar wat wij niet horen kunnen wij ook niet meewegen in ons oordeel. Ik sta er in ieder geval voor open, en ik weet zeker dat dit bij mijn collega’s in de raad ook zo is.

Zoals ik al zei, een van onze taken is het ophalen van wat er leeft in de samenleving. Daarbij merk ik dat (bijna) iedereen wel een mening heeft over niet alleen de politiek maar juist ook over concrete onderwerpen die spelen. Ik vind dat mooi om te zien, hoe meer mensen zich betrokken voelen bij de politiek hoe beter wat mij betreft. Maar die laatste stap, namelijk die woorden omzetten in actieve stappen in de politiek. Blijkt vaak de meest lastige stap. Wat mij betreft enorm zonde, ik daag u uit om gewoon die eerste stap te zetten. Te proeven aan hoe het is om politicus te zijn in onze mooie gemeente. Woon een keer een fractievergadering van een partij die dicht bij u staat bij. Onze deur staat open in ieder geval.
Hopelijk tot ziens!