Vervolg na oproep om ideeën opvangplekken asielzoekers

Hoe gaat het verder na de oproep om ideeën voor opvangplekken voor asielzoekers?

De gemeente is op zoek naar opvangplekken voor 278 asielzoekers in de gemeente Nijkerk. In juni vroegen we inwoners om mogelijke plekken voor de opvang van asielzoekers aan te dragen. Ook vroegen we wat mensen belangrijk vinden bij de keuze van een plek. We kregen hier veel reacties op. Inwoners dienden allerlei mogelijke plekken bij ons in. Hoe gaat het nu verder?

Het staat nog niet vast waar de opvangplek(ken) komt/komen en of het één grote plek of meerdere kleinschalige plekken worden. De oproep aan de inwoners om mee te denken over mogelijke opvangplekken was de start van de zoektocht. Alles ligt nog open.

Toetsen van alle aangedragen locaties

Alle aangedragen locaties en de drie genoemde voorbeeldlocaties worden bekeken of ze geschikt zijn als opvangplek. Dit gebeurt aan de hand van een hiervoor opgesteld afwegingskader. Hierbij gaat het bijvoorbeeld over de gevolgen voor omwonenden, te doorlopen procedures, eigendom, de streefdatum van 1 juli 2025, veiligheid, effect op planten en dieren, bereikbaarheid en verkeer.

Voorstel aan de gemeenteraad

Na het verwerken en beoordelen van alle reacties en de verschillende mogelijke plekken doet het college van burgemeester en wethouders een voorstel over mogelijke opvangplekken aan de gemeenteraad. Dat wordt waarschijnlijk eind augustus begin september. Dit voorstel is openbaar. Het participatieverslag, het afwegingskader en het rapport over het locatieonderzoek komen als bijlagen bij dit voorstel. We verwachten dat de raad hierover in september een besluit neemt. Het onderwerp staat op de agenda van de raadscommissievergadering op 12 september en de raadsvergadering op 19 september. Op 12 september kan iedereen inspreken.

Uitwerken in een plan van aanpak

Wanneer de gemeenteraad een keuze maakt voor één of meer opvangplekken, dan worden die verder uitgewerkt in een plan van aanpak. Over een goede invulling van de gekozen plek(ken) gaat de gemeente in gesprek met inwoners, ondernemers en organisaties die ermee te maken krijgen en/of hierin een rol gaan vervullen. Er wordt een plan van aanpak opgesteld. Hierin staat in hoe de opvangplekken verder worden ingevuld en gerealiseerd en wat hiervoor nodig is. De gemeenteraad bespreekt ook dit plan en neemt hierover een besluit. Na dit besluit kan de realisatie beginnen.

Planning

Volgens de Spreidingswet moet de gemeente Nijkerk 278 asielzoekers opvangen vanaf 1 juli 2025. De planning voor het vervolg zal onderdeel zijn van het voorstel van het college aan de raad.

Meer informatie vindt u op www.nijkerk.eu/asielzoekers.