Boa's in Nijkerk dragen vanaf 1 oktober bodycams

Een veiligere leefomgeving voor iedereen

Sinds 1 oktober dragen de handhavers (boa's) in de gemeente Nijkerk bodycams. Dit doen ze om de veiligheid van zowel de handhavers als de inwoners te vergroten. Een bodycam is een kleine camera die op het uniform van de boa gedragen wordt en goed zichtbaar is.

50% minder incidenten

Uit onderzoek is gebleken dat het aantal incidenten bijna 50% minder wordt als boa’s en politieagenten een bodycam dragen. Mensen gedragen zich namelijk beter als ze weten dat ze gefilmd kunnen worden. Inwoners hoeven niet bang te zijn dat ze de hele tijd worden gefilmd. De bodycam staat standaard uit. De camera wordt alleen aangezet als er iets dreigt mis te gaan, bijvoorbeeld bij agressie, bedreigingen of geweld. De handhaver zal altijd eerst waarschuwen dat de bodycam wordt aangezet, wat meestal al voldoende is om het agressieve gedrag te stoppen.

Objectief en transparant

De beelden van de bodycam zijn objectief en kunnen waardevol zijn bij bijvoorbeeld het opmaken van een proces-verbaal en aangiftes. In bepaalde omstandigheden kunnen de politie of de officier van justitie de beelden opvragen. Ook helpt het om lastige personen uit de anonimiteit te halen, waardoor de veiligheid op straat groter wordt. Dit is in ieders voordeel.

Met deze maatregel zet de gemeente Nijkerk een belangrijke stap in het waarborgen van een veilige werkomgeving voor de medewerkers en levert een belangrijke bijdrage aan een veilige leefomgeving voor iedereen.