Matthias Blankesteijn, raadslid CDA

Waarom heb je deze plek in de gemeente Nijkerk gekozen?

Dit is de Spoorstraat in Nijkerk. Na een tijd gehuurd te hebben is het Maaike (mijn vrouw) en mij begin 2024 gelukt ons eerste huis te kopen in deze straat. Iets wat voor heel veel starters niet meer vanzelfsprekend is! Als geboren en getogen ‘Niekarker’ is dat toch wel een droom: wonen op het randje van het centrum in een van de oudste straten van Nijkerk.

Wat doe je naast je raadslidmaatschap?

Naast het raadslidmaatschap ben ik werkzaam als bestuurskundig adviseur bij bureau KokxDeVoogd. Daar werk ik met collega’s elke dag aan, met name samenwerkingsvraagstukken binnen de overheid. Iets wat ik met enorm veel plezier doe. Daarbij is de drive in mijn raadswerk eigenlijk hetzelfde als bij mijn ‘gewone’ baan: het leven van mensen beter maken. Verder ga ik graag naar de sportschool en loop ik af en toe hard.

Wat vind je belangrijk en wil je bereiken als raadslid?

Een eigen huis is voor starters niet meer vanzelfsprekend. Ook betaalbare eengezinswoningen en passende seniorenwoningen liggen niet voor het oprapen. Dat vereist (lokale) actie. Ik wil mij hiervoor inzetten. Dat vraagt in de huidige woningmarkt om de nodige creativiteit. Denk daarbij aan het versoepelen van regelgeving (voor woningsplitsing bijvoorbeeld), het afdwingen van de bouw van passende woningen (betaalbaar of bijvoorbeeld voor senioren), het creëren van alternatieve woonvormen (modulaire woningbouw) en het ondersteunen van starters (bijvoorbeeld met de starterslening). Wat mij betreft moet de gemeente alles op alles zetten om woningen weer bereikbaar te maken voor doelgroepen die in de knel zitten. Daarnaast is er forse concurrentie voor onze inwoners vanuit de Randstad. Wettelijke mogelijkheden moeten worden benut om onze eigen inwoners voorrang te geven bij nieuwbouwprojecten. Hier zitten we als fractie bovenop!