Column 22 mei 2024, Joost van Wijnen, raadslid ChristenUnie-SGP

Waarom heb je deze plek in de gemeente Nijkerk gekozen?

We staan hier op de Akkerweg, in het buurtschap Appel wat bij Nijkerk hoort. De plek waar ik jarenlang heb gewoond na Amersfoort en Leusden. In 2018 ben ik verhuisd naar Doornsteeg. Ik voel me daar thuis. Nijkerk is een stad met een echt dorps karakter, waar men elkaar nog gedag zegt, er sociale controle is en je alles kunt vinden. Ik voel me bevoorrecht dat ik hier woon en mijn kinderen hier kan laten opgroeien.

Wat doe je naast je raadslidmaatschap?

Voor de gemeente Lelystad ben ik Teamleider Beleid Sociaal Domein, maar het belangrijkste naast mijn raadslidmaatschap is mijn gezin. Kort na de geboorte van onze oudste dochter is mijn eerste vrouw overleden. Ik heb het geluk weer mogen vinden en geniet van de momenten dat ik er met mijn huidige vrouw en vier kinderen op uit ga. Sinds kort met onze caravan. Spanje, waar mijn ouders wonen, is onze favoriete bestemming, maar van een avondje thuis op de bank samen met mijn vrouw kan ik ook erg genieten.

Wat vind je belangrijk en wil je bereiken als raadslid?

In 2021 ben ik lid geworden van de ChristenUnie en toen is het balletje snel gaan rollen. Ik hoefde er niet lang over na te denken om me verkiesbaar te stellen. Ik ben intrinsiek gemotiveerd om me in te zetten en iets terug te doen voor de maatschappij. Ik wil het verschil maken voor onze inwoners. En dan het liefst op het gebied van mantelzorgondersteuning. Ik heb ondervonden hoe belangrijk het is dat je als mantelzorger even uit de zorgsituatie kunt stappen. Ik had destijds, tijdens het ziekbed van mijn eerste vrouw, gelukkig een netwerk van lieve familie, vrienden en kennissen. Maar als je dat niet hebt moet de gemeente je helpen. Dat is mijn doel.