Open Monumentendag zaterdag 14 september

Tijdens de Open Monumentendag zaterdag 14 september zijn in de gemeente Nijkerk veel monumenten gratis te bezoeken of speciaal open.

Het thema van dit jaar is “Erfgoed van routes, netwerken en verbindingen” met als slogan ‘onderweg’. Mensen en samenlevingen zijn altijd in beweging en hierdoor ontstaan routes en (handels)netwerken Deze routes, netwerken en verbindingen blijven zich voortdurend ontwikkelen. Ze bevinden zich op het kruispunt tussen het verleden, heden en toekomst.

Door Hoevelaken, Nijkerkerveen en Nijkerk lopen er ook belangrijke routes. Zo was de rijksweg van Amersfoort richting Deventer van groot belang voor de groei van Hoevelaken. En wilde je van Amersfoort naar Zwolle? Dan trok je over de Zuiderzeestraatweg door Nijkerkerveen en Nijkerk.  Aan deze routes zijn prachtige monumenten te bezoeken, zoals het pannekoekenhuis in Hoevelaken of het erf van de Berencamp in Nijkerk. Om 11 uur kan je zelfs in Nijkerkerveen een deel van het Geertje Arendspad lopen. Door dit meisje is Amersfoort een bedevaartsoort geworden. Meer info vindt u in de bijlage onderaan de pagina.

Ook leuk om te weten: de dagen vóór de Open Monumentendag vinden de Klassendagen plaats; in het museum komen klassen van basisscholen kijken naar dit prachtige Rijksmonument.

Nijkerk:

• Groot Hennekeler, Bloemendaalseweg 2, linker oprit
  • Het erf van De Berencamp, Hemmelerweg 1, ingang tegenover Ampt van Nijkerk (lopend); van 10.00 – 14.00 uur
  • Stadhuis: trouwzaal, noodbestuurspost, secretarie met lego, informatie over nieuwe bestemming historisch stadhuis
  • Grote kerk, Holkerstraat 1 en orgelconcert om 15.00 uur
  • Toren met carillon, Holkerstraat 1
  • Museum Nijkerk, Venestraat 16 + expo Op Reis!
  • Tweede pastorie, Catharinastraat 3 (incl. binnentuin en doorgang Verlaat 1-3)
  • Koetshuis Van Deelenhuis (nu kantoor Middenduin), Langestraat 35

Hoevelaken:

• Dorpskerk, Westerdorpsstraat 67, van 10.00 – 15.00 uur
  • Pastorie, Westerdorpsstraat 65
  • Opkamer van pannenkoekenhuis Gillende Keukenmeid, Westerdorpsstraat 56
  • Van Aaltsplein 3, Historisch Hoeflake met expo over geschiedenis Van Aalstplein
  • Schimmelpenninck van der Oyeschool, Oosterdorpsstraat 16
  • Historische akker, Hoevelakense Boslaan 4 (elk heel uur een rondleiding)
  • Bunker, Weldammerlaan 9 (geen gidsen, wel informatie)
  • Hoevelakense Bos, tegenover Westerdorpsstraat 93 (geen gidsen, wel route)

Nijkerkerveen, Appel en aan het water:

• Vanaf 12.00 uur Grote Kerk Nijkerkerveen, Nieuwe Kerkstraat 75 + orgelconcert om 13.30 en 14.00 uur
  • Extra: oude foto’s in ’t Veense Hart, Van Noortstraat 36 (ook horeca open)
  • Om 11.00 uur wandelen over een deel van het Geertje Arendspad met gids
  • Windkorenmolen De Hoop, Barneveldseweg 178
  • Stoomgemaal, Zeedijk 6 + bezoekerscentrum + oude ambachtenmarkt

Begin september is het programma op papier verkrijgbaar op diverse plekken. Bijvoorbeeld bij Museum Nijkerk, VVV/Roodbeen, De Stuw Hoevelaken, Spar Nijkerkerveen, de bibliotheken van Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken en bij de gemeenteloketten.