Column 16 mei 2024, Lukas Rakhorst, raadslid CDA

Waarom heb je deze plek in de gemeente Nijkerk gekozen?

Sparta is de voetbalclub waar ik sinds mijn kindertijd lid van ben. Als jongetje van twaalf mocht ik van mijn ouders op voetbal en is de sport jarenlang onderdeel van mijn opvoeding geweest. Het zorgt ervoor dat ik midden in de samenleving blijf staan. Sparta is hét schoolvoorbeeld van een vereniging die mensen, die elkaar in het dagelijks leven minder snel zouden ontmoeten, samenbrengt. Ik kan prima voetballen, maar door mijn raadslidmaatschap heb ik de laatste jaren minder kunnen trainen. Mijn team begrijpt dat, gelukkig.

Wat doe je naast je raadslidmaatschap?

Naast voetballen houd ik ook van gamen én van mijn vriendin. Zij woont wat verder weg, maar hopelijk is er ooit een huis voor ons weggelegd in Nijkerk. Doornsteeg fase 3 lijkt me een mooie wijk om in te wonen. Voor BMC, een adviesbureau voor de overheid ben ik adviseur Politiek & Bestuur. Ik begeef me dus vanuit twee invalshoeken in de politiek. Dat helpt me om zowel in mijn functie als adviseur en als raadslid creatief te blijven denken in oplossingen.

Wat vind je belangrijk / Wat wil je bereiken als raadslid?

De motivatie om het verschil te kunnen maken, dat vind ik het belangrijkste. Toen ik de politiek inrolde als steunfractielid en vervolgens bestuurslid en campagneleider werd, nam ik me al voor niet te veel in regels te denken, maar juist in creatieve oplossingen. Bijvoorbeeld op het gebied van woningbouw. Ik wacht dan ook met smart op het debat over de nieuwe Huisvestingsverordening. Als ik het gevoel heb dat ik het verschil niet meer kan maken dan moet ik er van mijzelf mee stoppen. Ik geniet van onze constructieve gemeenteraad, die vaak zoekt naar een oplossing. Politiek bedrijven vanuit de inhoud en niet op de persoon, zoals het wat mij betreft hoort.